Czy rok 2025 będzie lepszy dla polskiego sektora TLS?

Transport drogowy stoi przed wieloma wyzwaniami, ale jednocześnie stwarza nowe możliwości. Kluczowe aspekty, które warto wziąć pod uwagę także w 2025 roku to koszty utrzymania pracownika, zadbanie o zrównoważony rozwój, regulacje prawne, czyli zmiany w przepisach i wymogach dotyczących ochrony środowiska oraz szkolenia kierowców i wdrażanie nowych technologii, w tym autonomicznych pojazdów. Czy innowacje i współpraca sektorowa są w stanie wzmocnić dostatecznie branżę? Jak skutecznie zarządzać ryzykiem aby pozostać na rynku?

Po kilku dość trudnych latach dla polskiego transportu, przychodzi czas kiedy należy w większym stopniu reagować na to jak wygląda obecnie branża. Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu, proponuje firmom skupienie się na możliwościach jakie niesie ze sobą rynek. 

- Myślę, że nadszedł już czas, kiedy potrzebujemy odrobinę mniej narzekania i pesymizmu, a więcej reagowania na te często niesprzyjające warunki i zmiany i dostosowywania przedsiębiorstw aby działały jak najlepiej. To co czeka całą branżę TLS, to oczywiście wzrost podatkowych kosztów utrzymania kierowcy, który może wręcz wpływać na rentowność firm transportowych. Istotne jest też zwrócenie uwagi na przechodzenie na alternatywne źródła energii np. elektryczność, wodór. Jest to w przypadku ciężarówek bardzo trudne, ale nie wolno tego bagatelizować. Bardzo ważne jest także zautomatyzowanie i wprowadzanie nowych technologii, co ułatwi pracę. Przykładowo w księgowości, kadrach – tłumaczy ekspert rynku transportowego Mariusz Frąc, założyciel SAPT i prezes MaWo Group.

Innowacje technologiczne i ich wpływ na transport

Nowe technologie mają ogromny wpływ na prowadzenie firmy transportowej i mogą znacznie poprawić jej efektywność oraz rentowność. Oto kilka sposobów, w jakie technologie wspierają branżę transportową:

- Dzięki zastosowaniu tych nowych technologii, firmy transportowe mogą poprawić swoją wydajność, obniżyć koszty oraz zwiększyć satysfakcję klientów. To wszystko przekłada się na lepszą konkurencyjność na rynku, do czego przecież dąży każda firma. – mówi Mariusz Frąc.

Współpraca międzysektorowa szansą dla transportowców

Współpraca międzysektorowa może przynieść wiele korzyści dla firm transportowych. Oto kilka powodów, dla których warto nawiązywać takie współprace:

Bardzo istotne są innowacje i technologie które wprowadzane mądrze między różnymi gałęziami transportu znacznie usprawnią pracę, jak chociażby integracja systemów IT, co może przyspieszyć procesy logistyczne. Redukcję kosztów operacyjnych osiągnąć można poprzez podział zasobów, np. wspólne korzystanie z infrastruktury (np. magazynów, pojazdów), jednocześnie może to zwiększyć efektywność i konkurencyjność, gdyż sprawnie reagujemy na zmiany rynkowe. Współpraca z renomowanymi partnerami może wzmocnić wizerunek firmy i zwiększyć zaufanie klientów – mówi Mariusz Frąc.

Zarządzanie ryzykiem – aby firma pozostała w grze

W czasie zmniejszonego popytu na usługi transportowe firmy mogą wprowadzić pewne działania, które będą stanowić o tym, czy dane przedsiębiorstwo pozostanie na rynku. Mariusz Frąc wymienia następujące rzeczy:

Uważam, że jesteśmy na takim etapie, że w 2025 roku, zarządzanie ryzykiem będzie kluczowym elementem prowadzenia firmy transportowej, który przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności operacyjnej oraz stabilności finansowej. Dzięki temu firmy mogą lepiej reagować na zmiany w otoczeniu rynkowym i dążyć do długoterminowego rozwoju. – podsumowuje ekspert.

Aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać obecne i  nadchodzące możliwości w transporcie drogowym, kluczowe jest inwestowanie w technologie, współpracę między różnymi sektorami, ale najważniejsze – prawidłowo zarządzać  ryzykiem. Zmiany te mogą przynieść korzyści nie tylko firmom transportowym, ale także całemu społeczeństwu.

 

O Autorze:

Mariusz Frąc - ekspert ds. rynku transportowego w Polsce i Europie. Specjalista w branży transportowej. Skupia się na rozwiązaniach gospodarczych przy budowaniu przedsiębiorstw transportowych. Pomaga także w ich restrukturyzacji. Zaczynał jako zawodowy kierowca, następnie właściciel firmy transportowej, a dzisiaj współwłaściciel MaWo Group, spółki zajmującej się kompleksowymi rozwiązaniami dla transportu. Praktyk i profesjonalista, w branży transportowej od 20 lat. Współzałożyciel Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu.

 

Kontakt dla mediów: Aleksandra Karwacka, a.karwacka@agencjafaceit.pl, tel. 452 931 562

 

Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu – Powstało z inicjatywy MaWo Group po to, aby głos branży transportowej był mocniejszy i został usłyszany przez polski rząd. Stowarzyszenie wnioskuje o regulację polskiego rynku transportowego. Jest pierwszą organizacją transportową w Polsce, która reprezentuje faktyczne potrzeby Przewoźników. Stowarzyszenie APT tworzą ludzie ze świata polskiego transportu, którym zależy na konsolidacji i lepszej kondycji branży. 

https://sapt.org.pl/index.php

MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami transportowymi. 

https://mawogroup.pl/